98% Ljudi koji su videli autografiku
stvorili su pozitivnu sliku o oglašivaču!
101
pregled
po km
Autografika
Product Portfolio
GODINA ISKUSTVA
Ulaganje u
AUTOGRAFIKU
ima najveći
povrat uloženog
u OUTDOOR-u!
Obeležavanje
Sadržaj
stranabrendiranje
objekata, spoljašnja i unutrašnja signalizacija,
i sl. Vršimo -usluge
projektovanja,
predmera,6.idejnih
…………………..1
Dorada
1.prostora
Autografika
uvod
rešenja zaključno sa izradom i postavkom željenih proizvoda.
i zaštita grafike ……………..10
2. Podela …………………………………………2 7. Montaža autografike ………………….10
…………………………………..11
……………………………….7
8. Održavanje
i građevinskih tehnologija
i materijala. Posedujemo
značajno
3.kaoTehnologija
stečeno krozfolije
veliki broj
uspešno izvedenih projekata.
Garancija
4.iskustvo
Samolepljive
5. Tip grafike – Štampa ………………..9 10. Grafix kroz godine ……………………12
2 MILIONA
PREGLEDA GODIŠNJE
PO TRANSPORTNOM VOZILU.
5 MILIONA
PREGLEDA GODIŠNJE
ZA TRANSPORTNA VOZILA
U LOKALNOJ DISTRIBUCIJI.
Zage Malivuk 2G, Beograd
Tel/Fax: +381 11 27 88 888
Autografika
Autografika kao segment reklamne industrije vrlo je popularan i efikasan vid plasiranja
poruka i reklamnog sadržaja koji se brzo prenosi do krajnjih potrošača.
Prosečna cena oglašavanja**
‘‘Autografika štampana na visoko kvalitetnim materijalima
i profesionalno montirana traje od 3 do 5 godina.
$0.77 AUTOGRAFIKA
$2.18
Prosečna cena svih formi reklama
za bilborde
60 sekundi reklamiranja
na Top 100 radio stanica
$8.61
Činjenice***
98% ljudi koji su pogledali stvorili su pozitivnu sliku
o oglašivacu.
$9.35
Cela kolorna strana u
najčitanija 23 magazina
30 sekundi reklamiranja
u udarnom terminu
na Top 100 TV kanala
$17.78
97% ispitanika se prisetilo reklama na kamionima.
96% ispitanika je reklo da grafika flote ima više uticaja
od bilborda.
91% ispitanika je reklo da su primetili tekstualne poruke
i slike na vozilima u voznim parkovima.
$22.95
1/3 strane crno-belog oglasa u
Top 100 dnevnih novina
29% ispitanika je reklo da će odluku o kupovini
zasnovati na tim utiscima.
Podaci preuzeti od:
** Outdoor Adverising Association of America
*** Rezulatati studije Robinson, Yesawich& Peppedine Inc.
Zage Malivuk 2G, Beograd
Tel/Fax: +381 11 27 88 888 I
Podela
Ravne površine
Osnovna podela u vezi autografike odnosi se na tip površine tj. stepen zakrivljenja iste.
U zavisnosti od tipa i namene vozila površine mogu biti ravne što je slučaj kod kamiona
sandučara čije su površine uglavnom ravne stranice od lima ili pvc-a. Te površine ne
moraju da se brendiraju visokokvalitetnim livenim (cast) folijama pošto nema krivina
(udubljenja i ispupčenja) koja prave tenziju na foliju i vremenom je povlače i natežu.
BRENDIRANJE RAVNIH POVRŠINA – Kamioni sandučari
Blago zakrivljene površine
Na površine koje imaju umerena zakrivljenja što je slučaj kod većine vozila putničkog
segmenta kao i kod nekih komercijalnih vozila (primer VW Caddy) moguća je upotreba
standardnih Cast folija koja su specijalizovana za ovaj vid brendiranja kao i Polucast
folija.
BRENDIRANJE BLAGO ZAKRIVLJENIH POVRŠINA – Pick up – ovi
Zage Malivuk 2G, Beograd
Tel/Fax: +381 11 27 88 888 I
Јако zakrivljene površine
Kod jako zakrivljenih površina koje su zastupljene kod vozila sa specifičnim dizajnom
kao i kod većeg broja vozila komercijalnog programa (karoserije sa kanalima i
ispupčenjima) obavezna je upotreba Cast folija a u novije vreme preporuka je da se
koriste folije sa unapređenom tehnologijom tzv. SuperCast folije.
BRENDIRANJE JAKO ZAKRIVLJENIH POVRŠINA – Putnički automobili
Zage Malivuk 2G, Beograd
Tel/Fax: +381 11 27 88 888 I
Kamionske cirade
Kamionska cirada po svom načinu izlaganja kao i ideji o iskorišćenju kvalitetne
površine za reklamiranje spada u segment autografika. Materijal za izradu kamionske
cirade je kao što to i sam naziv kaže cirada i ona kao takva je u potpunosti drugačija
od ostalih tipova autografike koji podrazumevaju lepljenje folije na karoseriju. Cirada na
tržištu ima više tipova, proizvođača a samim tim i kvaliteta. Grafix u svom proizvodnom
portfoliju radi sa visoko kvalitetnim frontlit livenim banerima u debljinama od 650g do
900g/m2. Odabir debljine ciradnog platna zavisi od više faktora kao što su veličina
površine, uslovi eksploatacije, zahtevani vek trajanja (kampanje, trajna brendiranja i sl.).
Štampa cirada se vrši na najsavremenijim UV mašinama (Durst, Vutek). Otpornost boje
ovog tipa štampe je neuporedivo kvalitetnija i otpornija od zastarelih tehnologija
poput solventne i ekosolventne štampe koja ima tendenciju da vremenom bledi i koja
se lako oštećuje grebanjem i trenjem.
Ciradna platna koja se koriste za izradu kamionskih grafika poseduju veliku otpornost
na istezanje i na cepanje i ispunjavaju M1 i M2 standarde o nezapaljivosti materijala,
takođe otporna su na sve vrste vremenskih neprilika i rezistentna su na vlagu i buđ.
Brendiranje kamiona je veoma praktična investicija, jer je rezultat pokretna reklama
velikih razmera i koja daje prednost firmi koja se oglašava jer je veoma mobilna i vidi
je veliki broj potencijalnih klijenata.
Zbog specifičnih razloga klijenata koji imaju iskustva sa određenim brendovima
ciradnih platna kod nas je moguće uraditi štampu, doradu i montažu donete cirade uz
prethodno testiranje.
BRENDIRANJE KAMIONSKIH CERADA
Zage Malivuk 2G, Beograd
Tel/Fax: +381 11 27 88 888 I
Ravne površine
FLORIDA BEL – JUMBO – Kamion sandučar
IDEA – SUPER KARTICA – Kamion sandučar
DHL – Kamion sandučar
METRO – Kamion sandučar
IMLEK – VOĆNI JOGURT – Kamion sandučar
Zage Malivuk 2G, Beograd
Tel/Fax: +381 11 27 88 888 I
Blago zakrivljene površine
AMSTEL – Pick Up
MANUAL CO – Pick Up
HEINEKEN – Pick Up
FABBRICA – Pick Up
IKOM – NAT GEO WILD – Pick Up
strana 5
Zage Malivuk 2G, Beograd
Tel/Fax: +381 11 27 88 888 I
Јако zakrivljene površine
METRO – Putnička vozila
JELEN PIVO – Putničko vozilo
COCA COLA – Putničko vozilo
DR.OETKER- Putničko vozilo
LAV PIVO – Putničko vozilo
Zage Malivuk 2G, Beograd
Tel/Fax: +381 11 27 88 888 I
Tehnologija
Dizajn / Priprema
Grafix kao začetnik ovog vida brendiranja vozila u Srbiji nije imao opciju outsourcing
izrade rešenja pošto takvih uslova tj. obučenih ljudi nije bilo na tržištu. Začetkom
programa ‘’Autografika’’ Grafix je razvio i oformio veoma stručne kadrove u dizajnu koji
su imali direktno iskustvo i uvid u produkcijske probleme i rešenja istih. Sve je to
rezultiralo trajnom vrednošću za Grafix kao firmu i sve njegove zaposlene.
Specijalni softverski alati i programi koji se koriste u izradi grafičkih rešenja i fajlova za
štampu su neizostavni deo svakodnevnog posla.
Zage Malivuk 2G, Beograd
Tel/Fax: +381 11 27 88 888 I
Samolepljive folije
U odnosu na tip vozila, podlogu i specifičnosti karoserije za izradu autografike koriste
se 4 vrste folije.
1. Cast folija (livena folija sa permanentnim lepkom) koristi se za sva vozila sa blagim i
jako zakrivljenim površinama. Za takve autografike predviđa se dug vek trajanja i
samim tim odobrava garancija do 3 godine.
2. Polucast folija (polimerna folija sa permanentnim lepkom) koristi se za vozila sa
ravnim površinama ili sa blago zakrivljenim površinama. Vozila oblepljena takvim
folijama su stabilna i dugotrajna. Predviđena je garancija do 1 godine.
3. Perforirana folija (one way wision) koristi se za prozorske površine na vozilima kada je
potrebno da se iz vozila omogući pogled ka spolja. Zbog površine koja ima perforaciju i
samim tim delimičan lepak folija nema visoke karakteristike lepljena na površinu i iz
tog razloga predviđena je garancija do 1 godine.
4. Promo folija (monomerna folija sa permanentnim lepkom) koristi se za promotivne
(kratke) kampanje i namenjena je za ravne površine ili za blago zakrivljene površine.
Promo folija zalepljena na karoseriju vozila nije dugotrajna i ne trpi ekstremne atmosferske uslove (toplo-hladno, vrelinu motora…). Za ove folije nije predviđena garancija.
Zage Malivuk 2G, Beograd
Tel/Fax: +381 11 27 88 888 I
Tip grafike – Štampa
U zavisnosti od idejnog rešenja autografike tehnologija za izradu može da bude štampana folija ili kater folija. U slučajevima kada rešenje zahteva upotrebu fotografija
(slika/bitmapa), raznih preliva boje i sl. Digitalna štampa je jedina opcija izrade autografike.
Solventna roll štampa se najčešće koristi pri izradi autografike. Solventna boja je otporna na sve atmosferske uslove, ima najdužu tradiciju što se tiče digitalne štampe i
smatra se najsigurnijom opcijom autografike.
Eko-solventna štampa (eko Latex boje) je unapređenje u grafičkoj tehnologiji i rezultat
je zahteva tržišta prvenstveno zbog zahteva za boljom ekološkom zaštitom kao i zbog
većih rezolucije štampe koje se iz godine u godinu poboljšavaju. Te promene se
primenjuju i u tehnologiji autografike gde je u poslednjih par godina primetno veće
učešće eko-solventnih boja (Latex boja).
UV direktna štampa po fabričkim karakteristikama može da se primenjuje i na folijama
za autografiku ali taj tehnološki proces kao i dužina eksploatacije tako brendirane folije
nije dovoljno ispitano i proizvod nije prošao“sud vremena“ tako da se taj vid štampe ne
primenjuje u zapaženom tiražu.
Kada grafička rešenja imaju jednostavne grafičke elemente kao što su logotipi, tekstovi
i podloge bez preliva tj. kada su u pitanju štrih-elementi u jednom tonu, moguća je
primena kater tehnologije.
Kater tehnologija podrazumeva korišćenje fabričkih folija u boji za pokrivanje većih ili
kompletnih površina karoserije(podloga grafičkog rešenja) i takođe, za izradu logotipa,
tekstova i raznih ilustracija. Ova tehnologija je u upotrebi više decenija i folije/grafike su
odličnog kvaliteta i to posle više godina eksploatacije. Mana ove tehnologije je kompleksan način izrade i montaže, kao i ograničene mogućnosti primene idejnih rešenja.
Napomena: Odabir folije za vozilo klijenta vrši stručna osoba Grafix-a koja daje
preporuku. U slučaju klijentovog eksplicitnog zahteva za folijom koja nije
preporučena, vrši se procena mogućnosti i uslova garancije.
Zage Malivuk 2G, Beograd
Tel/Fax: +381 11 27 88 888 I
Dorada i zaštita grafike
Standardizacijom proizvoda ‘’Autografika’’ predviđeno je da se kao zaštitni sloj preko
folije nanosi sjajni tečni lak. Plastifikacija providnom cast folijom nije preporučljiva za
zakrivljene površine i primenjuje se samo kod ravnih karoserija (sanduci kamiona,
autobusi…)
Tečni lak je u garantnom roku otporan na sve atmosferske uslove, ručno pranje
mlakom vodom i blagim sredstvima za pranje (neabrazivnim i nagrizajućim sredstvima
i hemikalijama)
Montaža autografike
Najkompleksniji segment u produkciji autografike je montaža. Montaža autografike je
najzahtevniji vid lepljenja folije i zahteva veliko znanje i iskustvo montažera koji su u
ekipi koja aplicira foliju na vozilo. Samoj montaži folije vrlo često prethodi i demontaža
postojećeg brendinga i taj proces zbog upotrebe raznih tipova folja zna da bude
daleko teži segment od same aplikacije nove folije.
Važni procesi koji prethode aplikaciji folije su priprema i čišćenje podloge, skidanje
delova sa karoserije koji ometaju kvalitetno apliciranje (3D oznake, brave i sl. elementi
za koje se proceni da mogu da se demontiraju). Uslovi potrebni za montažu autografike
su ključni preduslov za kvalitetno aplicirano vozilo. Prostorije za montažu moraju da
budu čiste i klimatizovane kako bi se izvukao maksimum iz kvalitetnih cast folija.
Zage Malivuk 2G, Beograd
Tel/Fax: +381 11 27 88 888 I
Održavanje
Održavanje nove autografike prati i procedura koju novi vlasnici treba da poštuju i da
se pridržavaju svih definisanih stavki kako bi autografiku učinili dugotrajnom i vizuelno
kvalitetnom.
Garancija
Garancija za Autografiku podrazumeva garantni period od 1 do 3 godine za aplicirane
folije na sve tipove vozila. Dužina garantnog roka zavisi od kvaliteta ugrađene folije i
stanja karoserija. Za Cast folije lepljene na nove karoserije predviđena je garancija od 3
godine. Polucast folije aplicirane na površine kao što su sanduci kamiona, ravne
površine autobusa i sl. nose garanciju od 1 godine. Takođe, za Perforirane folije koje se
lepe na ravne staklene površine vozila predviđena je garancija od 1 godine. PVC delovi
karoserije, loše ofarbane ili oštećene poršine nisu adekvatne površine za lepljenje folije i
samim tim ne podležu garanciji.
Zage Malivuk 2G, Beograd
Tel/Fax: +381 11 27 88 888 I
Grafix kroz godine
Krajem 90’ godina prošlog veka Grafix uvodi novu tehnologiju na tržište regiona u vidu
najsavremenije 3M digitalne štamparske mašine koja je predstavljala revolucionarnu
inovaciju u outdoor segmentu reklamne industrije i koja je omogućila brendiranje svih
tipova grafika koje su izložene svim atmosferskim uslovima. Tu nastaje i prva full autografika koja je do tad bila nezamisliv proizvod u našem regionu. Nakon toga nastaje
period ubrzanog razvoja segmenta digitalne štampe i pojavljuju se štamparske mašine
sa većim širinama materijala, sa većim brzinama i ekonomičnijim bojama. Grafix takođe
prvi u okruženju uvodi u produkciju visokoproduktivnu mašinu velike širine štampe
(wide format) najpoznatijeg svetskog proizvođača inkjet mašina – VUTEK. To je omogućilo ekspanziju u sektoru Autografike i tih godina ređaju se kvalitetna i inovativna
rešenja a brzina izrade celih flota je duplirana u odnosu na prethodni period. Proteklih
10 godina tržište postavlja nove zahteve i umesto zahteva za inovativnim i kvalitetnim
rešenjima traži se veća produktivnost, niža cena. Grafix prati zahteve tržišta i širi kapacitete štampe nabavkom većeg broja najkvalitetnijih štamparskih mašina čiji kapaciteti
uveliko premašuju sve zahteve kako domaćeg tako i tržišta regiona.
GODINA ISKUSTVA
Zage Malivuk 2G, Beograd
Tel/Fax: +381 11 27 88 888 I