U 2019-toj godini, u Grafix-u napravili smo prvi brif za pokretanje privatne robne marke i internet prodavnice, kako bi lansirali niz serijski napravljenih proizvoda grafičke industrije za široku upotrebu.
Identifikovali smo kritičan nedostatak kvalitetno dizajnirane upotrebne grafike u moru ponude masovnih kineskih proizvoda niskog kvaliteta, nepovezanih sa duhom naše kulture. Za taj posao iskoristili smo uticajan kreativni pristup da razvijemo svakodnevne upotrebne predmete koji će nositi duh našeg podneblja u kulturi koju danas živimo. Lansiranje 21-nog proizvoda sa etno estetikom, inicijalni je asortiman programa UrbanEtno. Ciljajući grupe na obe strane, kako za ljude od tradicije, tako i za one mladje i modernije, pokušali smo da nadjemo novi izraz i estetiku. Proizvodi su predivno umetnički režirani od strane našeg sopstvenog dizajnerskog tima Darka Torgaševa i Emine Radnović.
U okviru brenda, pojavila se želja, ali i potreba da se etno tema obradi uvažavajući izvornost koliko god je to bilo moguće. Inicijalnu smernicu za početak rada dala nam je knjiga “Srpske Narodne Šare” iz 1936. godine, koju je priredio profesor crtanja V. Stevanović. U samoj napomeni uvoda, profesor kaže:
“Naše stare narodne šare gube se i nestaju, a njihova mesta zauzimaju savremene i tuđe šare neprilagodne za naš narod. Pustiti da ovo narodno blago propada bila bi velika šteta za prosvećenost našeg naroda.”
Blizu 100 godina kasnije, profesorove reči imaju novi zadatak za savremene srpske dizajnere. Profesor Stevanović nam je svojom knjigom danas, kao i svojim učenicima te 1936-te, dao precizna uputstva i instrukcije za upotrebu starih i kreiranje novih šara. Posebno je zanimljiv deo gde profesor govori o bojama:
“Najjače dejstvo imaju sklad od tri osnovne boje u ovome redu: crvena, plava i žuta. Dejstvo je izvrsno kada na mesto žute dođe zlatna. Dalje je dobar sklad i od ove tri boje: Crvena (purpurna), prusko plava i žuta. Narandžasta, zelena i ljubičasta. Može se ovde upotrebiti i bela boja kao razdvojni ili sastavni član ovih boja, a na mesto ljubičaste mogla bi doći plava (ultramarin)…”
Naš posao nije bio samo da savladamo jezik narodne šare, već i da prepoznamo primenu u predmetima koji su u upotrebi danas. Rad na ovoj temi za nas je bilo veliko zadovoljstvo i do sada smo razvili 21 proizvod i veliki broj varijacija. Istraživanje i boravak u bajkovitom ambijentu prošlih vremena, stvarao je magiju i transportovao u vreme kada je sklad i harmonija sa prirodom prvi put iznedrila ove ornamente, stavila ih u boje i za sva vremena zapisala kulturne kodekse jednog starog naroda koji je pojave u prirodi znao da stilizuje.
Ako zaključimo tekst u duhu profesora Stevanovića, možemo da dodamo da ovaj rad podstiče zadovoljstvo i interesovanje, što u krajnjem cilju dovodi do razvitaka uobrazilje-mašte i osećanja za lepotu.
Naša kolekcija najviše se obraća “estetski obrazovanom oku” i “duhovno ukorenjenoj duši”.